Wat zijn de verschillende soorten vragen?

De kwaliteit van je vragen bepaalt de kwaliteit van de antwoorden die je krijgt en, meer in het algemeen, de kwaliteit van je gesprek. Hier zijn de verschillende soorten vragen die je kan stellen om bruikbare antwoorden te krijgen tijdens je verkoopgesprekken.
Elke top sales investeert tijd om zijn eigen top 3 per categorie op te stellen. Ze herlezen deze vragen regelmatig. In de module ‘extra inhoud’ kan je een pdf-voorbeeld downloaden.
Verander je van product, dienst of service? Dan doe je de oefening natuurlijk opnieuw.

1. Voorbereidingsvragen

Een aantal voorbeeldvragen die je kan stellen aan een prospect

Enkele voorbeelden van vragen voor bestaande klanten

Opdrachten:

1. Schrijf de 3 vragen op die jij het meest relevant vindt om jezelf te stellen voordat je een salesgesprek met een prospect begint.

2. Schrijf de 3 vragen op die jij het meest relevant vindt om jezelf te stellen voordat je aan een salesgesprek met een klant begint.

2. Informatievragen

Informatieve vragen geven je een duidelijk beeld en een algemeen begrip van de situatie, en stellen je in staat om een grote hoeveelheid nuttige informatie te verzamelen om je commerciële werk effectief uit te voeren. Met je relevante vragen kom je meer te weten over de huidige context, aanpak, doelstellingen, behoeften, ondervonden moeilijkheden, vereisten en beperkingen van het bedrijf. Dit zijn de verschillende soorten informatieve vragen:

1. Inleidende vragen

2. Vragen over de klanten van je prospect/klant

Opdrachten:

1. Schrijf de 3 inleidende vragen op die volgens jou het meest relevant zijn om te stellen aan je prospects/klanten in jouw sector.

2. Schrijf de 3 vragen op die volgens jou het meest relevant zijn om te stellen over de klanten van je prospects/klanten in jouw sector.

3. Vragen over de doelstellingen van je prospect/klant

4. Vragen over de concurrenten van de prospect/klant

Opdrachten:

3. Schrijf de 3 vragen op die volgens jou het meest relevant zijn om te stellen over de doelstellingen van je prospects/klanten in jouw bedrijfstak.

4. Schrijf de 3 vragen op die je het meest relevant vindt om te stellen over de concurrenten in zijn sector.

5. Vragen over de aankoopprocedure

6. Vragen over je concurrenten

Opdrachten:

5. Schrijf de 3 vragen op die volgens jou het meest relevant zijn om te stellen over het aankoopproces in jouw sector.

6. Schrijf de 3 vragen op die je het meest relevant vindt om te stellen over het aanbod van je concurrenten in jouw sector.

7. Vragen over besluitvormers

8. Vragen over de gebruikers van producten/diensten

Opdrachten:

7. Schrijf de 3 vragen op die volgens jou het meest relevant zijn om te stellen aan besluitvormers.

8. Vragen over de gebruikers van producten/diensten

9. Vragen over de beslissingscriteria van je prospect/klant

10. Vragen over timing & deadlines.

Opdrachten:

9. Schrijf de 3 vragen op die volgens jou het meest relevant zijn om te stellen over beslissingscriteria.

10. Vragen over timing & deadlines.

11. Vragen over de budgetten

12. Vragen over de prijs

Opdrachten:

11. Schrijf de 3 vragen op die je het meest relevant vindt om te stellen over het budget.

12. Schrijf de 3 vragen op die volgens jou het meest relevant zijn om te stellen over de prijs?

13. Vragen ter verduidelijking

Opdracht:

13. Noteer de 3 verduidelijkingsvragen die je het meest relevant vindt om te stellen.

3. Evaluatievragen

Evaluatievragen stellen je in staat om de mening van de prospect/klant te krijgen over wat je net hebt voorgesteld en om hun manier van denken te begrijpen.

Voorbeelden

Opdracht:

Noteer de 3 evaluatievragen die volgens jou het meest relevant zijn om te stellen.

4. Vragen in verband met bezwaren

Deze vragen helpen je om te gaan met bezwaren van prospects/klanten.

Voorbeelden

Opdracht:

Schrijf de 3 vragen op over bezwaren die volgens jou het meest relevant zijn om te stellen.

5. Vragen met betrekking tot de afsluiting van de aankoop

Het doel van deze vragen is om de prospect/klant aan te zetten om verder te gaan en een verbintenis aan te gaan.

Voorbeelden

Opdracht:

Schrijf de 3 vragen op waarvan je denkt dat ze het meest relevant zijn om te stellen.

6. Vragen naar feedback

Hier zijn een paar vragen die je kunt stellen om feedback van je klanten te krijgen.

Voorbeelden

Opdracht:

Schrijf de 3 vragen op die volgens jou het meest relevant zijn om te stellen over feedback vragen.

7. Vragen over up-selling en cross-selling

Hier zijn een paar vragen die je kunt stellen om te proberen je verkoop verder te stimuleren.

Voorbeelden

Opdracht:

Schrijf de 3 vragen op die volgens jou het meest relevant zijn om te stellen over up-selling en cross-selling.